7200 Grindsted
Gældende fra 4 juni 2020
§ 1.
Navn og hjemsted
Foreningens navn er ANDELSBOLIGFORENINGEN DALGASPARKEN.
Foreningens hjemsted er i Billund Kommune.
§ 2.
Formål
Foreningens formål er at erhverve, opføre, eje og administrere ejendommen matr. nr. 1 FD, Grindsted By, Grindsted.
§ 3.
Medlemmer
Som medlem kan med bestyrelsens godkendelse optage enhver, der bebor eller samtidig med optagelsen flytter ind i en bolig i foreningens ejendom, og der erlægger det til enhver tid fastsatte indskud med eventuelt tillæg. Hvert medlem kan kun have én bolig til beboelse og kun et til udleje jvf § 11
§ 4.
Indskud
Indskud udgør et beløb svarende til:
Kr. 133.089,-
Indskuddet skal betales kontant.
Andelshaverne kan forlange, at foreningen overfor et pengeinstitut, yder garanti for lån til finansiering af op til 75 % af det oprindelige indskud. Lånet skal forrentes med en rente, der ikke må overstige pengeinstituttets sædvanlige rente på private lån, og afvikles over højst 20 år ved betaling af lige store månedlige ydelser (annuitetslån). Bestemmelserne i § 16.4 og 16.5, finder tilsvarende anvendelse.
§ 5.
Hæftelse
Medlemmerne hæfter alene med deres indskud for forpligtelserne foreningen vedrørende, jfr. dog stk. 2.
For lån i kreditforeninger eller pengeinstitutter, der optages i forbindelse med stiftelsen eller efter stiftelsen i henhold til lovlig vedtagelse på Bestyrelsesmøde el generalforsamling som er sikret ved pantebrev eller håndpant i ejerpantebrev i foreningens ejendom, hæfter medlemmerne uanset stk. 1, personligt og solidarisk, såfremt kreditor har taget forbehold herom.
Et fratrædende medlem eller hans bo, hæfter for den solidariske forpligtelse efter stk. 1 og stk. 2, indtil ny og godkendt andelshaver har overtaget boligen og dermed er indtrådt i forpligtelsen.
§ 6.
Andel
Medlemmerne har andel i foreningens formue i forhold til deres indskud. Generalforsamlingen er kompetent til at foretage regulering af andelene, således at det indbyrdes forhold mellem andelene kommer til at svare til boligens lejeværdi.
Andelen i foreningens formue kan ikke gøres til genstand for arrest eller eksekution. Andelen kan ikke belånes, og der kan ikke gives transport i eventuelt tilgodehavende efter en overdragelse, som endnu ikke er aftalt. Andelen kan kun overdrages eller på anden måde overføres til andre i overensstemmelse med reglerne i § 13 - § 19.
For andelen udstedes andelsbevis, der lyder på navn. Bortkommer andelsbeviset, kan bestyrelsen udstede et nyt, der skal angive, at det træder i stedet for bortkommet andelsbevis.
§ 7.
Boligaftale
Foreningen opretter med hvert medlem en boligaftale, der indeholder bestemmelser om boligens brug m.v.. Indtil generalforsamlingen vedtager andet, anvendes som boligaftale sædvanlig lejekontrakt med de ændringer, der følger af disse vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.
§ 8.
Boligafgift
Boligafgiftens størrelse fastsættes af bestyrelsen til enhver til bindende for alle medlemmer godkendes af generalforsamlingen, der ligeledes er kompetent til at foretage regulering af boligafgiften for de enkelte boliger, således at det indbyrdes forhold mellem boligafgiftens størrelse kommer til at svare til boligens lejeværdi.
§ 9.
Vedligeholdelse
Al vedligeholdelse inde i boligen påhviler andelshaveren, bortset fra vedligeholdelse af fælles forsyningsledninger og bortset fra udskiftning af hoved- og køkkendøre samt vinduer. Andelshaverens vedligeholdelsespligt, omfatter også eventuelle nødvendige udskiftninger af bygningsdele og tilbehør til boligen, såsom f.eks. udskiftning af gulve og køkkenborde.
Al vedligeholdelse af bygningen udvendig, påhviler andelsboligforeningen,.
Al vedligeholdelse og nødvendig fornyelse af redskabsskur, carport og det til boligen tilknyttede haveareal påhviler ejerforeningen
Andelshaverens vedligeholdelsespligt omfatter også forringelse af boligen, som skyldes slid og ælde.
Generalforsamlingen fastsætter nærmere regler for, hvorledes den udvendige vedligeholdelse, herunder vedligeholdelse af haveareal, skal foretages.
Såfremt en andelshaver groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt, kan bestyrelsen kræve nødvendig vedligeholdelse foretaget indenfor en nærmere fastsat frist. Foretages den nødvendige vedligeholdelse ikke inden fristens udløb, kan andelshaveren ekskluderes af foreningen, og brugsretten bringes til ophør med 3 måneders varsel, jfr. § 21.
§ 10.
Forandringer
Andelshaverne er berettiget til at foretage forandringer inde i boligen. Enhver forandring skal – inden den bringes til udførelse – anmeldes for bestyrelsen.
Andelshaverne er ikke berettiget til at foretage forandringer af boligens ydre eller af redskabsskure og carporte, med mindre inden arbejdets iværksættelse, har godkendt forandringen. Bestyrelsen kan nægte at godkende en anmodning om forandring, såfremt bestyrelsen skønner, at forandringen vil være uhensigtsmæssig eller skønnes at ville stride mod andre andelshavers interesser.
Alle forandringer skal udføres håndværksmæssigt forsvarligt i overensstemmelse med kravene i byggelovgivningen, lokalplaner og andre offentlige forskrifter.
Bestyrelsen er ikke ansvarlig for anmeldte eller godkendte forandringers forsvarlighed og lovlighed. I tilfælde, hvor byggetilladelse kræves efter byggelovgivningen, eller tilladelse efter andre offentlige forskrifter, skal tilladelsen desuden forevises for bestyrelsen, inden arbejdet iværksættes.
§ 11.
Fremleje
En andelshaver kan kun udleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når en andelshaver af særlige grunde midlertidigt må fraflytte sin bolig for en kortere eller længere tid Bestyrelsen skal endvidere godkende lejetageren og betingelserne for ,
Personer med hvem andelshaverren er beslægtet i lige op-/ eller nedstigende linie og som jfr. § 13 stk. a har førsteret til andelen – og har overtaget denne – er berettiget til at kan udleje boligen i op til 3 år., er boligen ikke beboet i længere tid, er bestyrelsen berettiget til at udbyde boligen til salg på andelshavers vegne – og i den rækkefølge som er fastlagt i § 13.
Ved udleje forudsættes såvel den kommende lejer som lejekontraktens indhold godkendt af bestyrelsen. Bestyrelsen er berettiget at forkaste lejeforholdet, men er samtidig forpligtet til at begrunde indsigelsen overfor andelshaveren.
I lejeperioden vil andelshaveren fortsat have det fulde ansvar for andelen – og hermed boligen – således at vedtægterne efterleves i alle ord og punkter.
§ 12.
Husorden
Generalforsamlingen kan til enhver tid, bindene for alle medlemmer, fastsætte regler for husorden, husdyrhold m.v.
Bestemmelserne om husdyrhold m.v., kan dog kun ændres således, at bestående rettigheder bibeholdes indtil dyrets død.
§ 13.
Overdragelse
Ønsker en andelshaver at fraflytte sin bolig, er han berettiget til at overdrage sin andel efter reglerne i § 13,2, til en anden, der bebor eller samtidig med overdragelsen flytter ind i boligen. Bestyrelsen skal godkende den nye andelshaver, men nægtes godkendelse, skal skriftlig begrundelse gives senest 3 uger efter, at bestyrelsen har modtaget skriftlig meddeles om, hvem der indstilles.
Fortrinsret til at overtage andel og bolig skal gives i nedenstående rækkefølge:
A Den der indstilles af andelshaveren, såfremt overdragelsen sker i forbindelse med bytning af bolig, eller til en person, der er beslægtet med andelshaveren i lige op- og nedstigende linie, eller en person, der har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst det seneste år før overdragelsen.
B Andre andelshavere, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen, således at den, der først er indtegnet på ventelisten, går forud for de senere indtegnede. Fortrinsretten i henhold til første punkt, er dog betinget af, at den fortrinsberettigede andelshavers bolig frigøres, således at indstillingsretten vedrørende den således ledigblivende bolig overlades til den fraflyttende andelshaver.
C Andre personer, der er indtegnet på en venteliste hos bestyrelsen efter indstilling fra en andelshaver. Hver andelshaver eller flere andelshavere, der i fællesskab ejer én andel, er kun berettiget til at have én person indstillet på ventelisten. Den, der først er indtegnet på ventelisten, går forud for de senere indtegnede. Bestyrelsen kan fastsætte, at de indtegnede én gang årligt, skal bekræfte deres ønske om at stå på venteliste, idet de ellers kan slettes. Hvis nogen slettes på grund af manglende bekræftelse, skal den indstillende andelshaver orienteres skriftligt.’
D Andre, der indstilles af den fraflyttende andelshaver.
§ 14.
Pris
Prisen for en andel og bolig skal godkendes af bestyrelsen, som desuden skal godkende eventuelle aftaler efter § 14,2. Bestyrelsen skal kun godkende en rimelig pris og højst et beløb opgjort efter nedenstående retningslinjer:
A Værdien af andelen i foreningens formue sættes til den pris, der er fastsat på den seneste årlige generalforsamling med tillæg af den prisstigning, som generalforsamlingen har godkendt for tiden indtil næste generalforsamling. Andelens pris og prisstigning fastsættes under iagttagelse af reglerne i andelsboligforeningsloven og i øvrigt under hensyn til værdien af foreningens ejendom og andre aktiver, samt størrelsen af foreningens gæld. Generalforsamlingens prisfastsættelse er bindende, selvom der lovligt kunne have været fastsat en højere pris Andelshaveren er uanset den af generalforsamlingen fastsatte pris for andelen, ikke berettiget til del i foreningens investeringskonto 1129796 Sydbank. Kontoen kan ikke indgå i foreningens værdi ansættelse Andelshaveren Alene berettiget prisen på boligen fremkomst ved offentlig vurdering fratrukket foreningens gæld, dog fastsætter generalforsamlingen max. Huspris fratrukket den af bestyrelsen fastsatte gebyr Sær pris kan aftales ved ekstra ordinær vedligehold inventar som betales særskilt ud over prisen på boligen. Lejligheden skal som min. Indeholde det i loven fastsatte inventar og stand.
B Værdien af forbedringer, jfr. § 10, ansættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse på grund af alder og slitage. Såfremt andelshaveren under byggeriets opførelse og inden overtagelsesdagen efter aftale, har betalt særskilt forhøjet vederlag for installationer, såsom køkken, skabe og fliser, opgøres og afskrives det særskilt betalte vederlag som ovenfor anført.
C Værdien af forbedringer og beplantning m.v., af det til boligen hørende haveareal, fastsættes til anskaffelsesprisen med fradrag af eventuel værdiforringelse. Fradraget skal dog mindst andrage 10 % om året fra anskaffelsestidspunktet.
D Værdien af inventar, der er særskilt tilpasset eller installeret i boligen, fastsættes under hensyntagen til anskaffelsespris, alder og slitage.
E Såfremt boligens vedligeholdelsesstand er usædvanlig god eller mangelfuld, beregnes pristillæg respektive prisnedsættelse under hensynstagen hertil.
Såfremt der samtidig med overdragelse af andel og bolig, overdrages løsøre eller indgåes anden retshandel, skal vederlaget sættes til værdien i fri handel. Køber skal indtil overtagelsesdagen frit kunne afvise eller fortryde løsørekøbet eller retshandlen. Bestyrelsen skal godkende vederlaget og de øvrige aftalte vilkår
Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre, sker på grundlag af en opgørelse, udarbejdet af den fraflyttende andelshaver.
Såfremt den fraflyttende andelshaver ikke kan acceptere den af bestyrelsen fastsatte pris for forbedringer, inventar og løsøre samt det af bestyrelsen fastsatte pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand, vurderes disse ved syn og skøn, foretaget af arkitekt, udpeget af andelsboligforeningernes fællesrepræsentation. Skønsmanden skal ved besigtigelsen af boligen, indkalde både den pågældende andelshaver og bestyrelsen, og udarbejde en vurderingsrapport, hvor prisberegningen specificeres og begrundes. Skønsmandens vurdering er bindende for såvel andelshaveren som bestyrelsen. Skønsmanden fastsætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved skønnet skal fordeles mellem den fraflyttende andelshaver og foreningen eller eventuelt pålægges den ene part fuldt ud, idet han herved skal tage hensyn til, hvem af parterne der har fået medhold i skønnet.
§ 15.
Fremgangsmåde
Mellem sælger og køber oprettes en skriftlig overdragelsesaftale, der forsynes med bestyrelsens påtegning om godkendelse. Inden aftalens indgåelse skal køber have udleveret et eksemplar af andelsboligforeningens vedtægter, seneste årsregnskab og budget, samt opstilling af købesummens beregning, med specifikation af prisen for andelen, forbedringer, inventar og løsøre, samt eventuelt pristillæg eller –nedslag for vedligeholdelsesstand. Køber skal endvidere inden aftalens indgåelse, skriftligt gøres bekendt med andelsboligforeningslovens bestemmelser om prisfastsættelse og om straf.
Alle vilkår for overdragelsen skal godkendes af bestyrelsen, der kan bestemme, at overdragelsen skal oprettes på en standardformular.
Overdragelsessummen skal indbetales kontant til foreningen, som efter fradrag af sine tilgodehavender udbetaler resten til den fraflyttende andelshaver. Ved afregning er foreningen berettiget til at anvende provenuet til indfrielse af eventuelt garanteret lån, således at garantien kan frigives.
Bestyrelsen er ved afregning overfor den fraflyttende andelshaver, berettiget til at tilbageholde et beløb til sikkerhed for betaling af ikke forfalden boligafgift og efterbetaling af varmeudgifter o. lign. Såfremt afregning sker inden fraflytning, er foreningen endvidere berettiget til at tilbageholde et skønsmæssigt beløb til dækning af køberens eventuelle krav i anledning af mangler, konstateret ved overtagelsen.
Snarest muligt efter køberens overtagelse af boligen, skal denne med bestyrelsen, gennemgå boligens vedligeholdelsesstand eller ved forbedringer, inventar og løsøre, der er overtaget i forbindelse med boligen. Såfremt køberen forlanger prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis forlangendet skønnes rimeligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregningen til sælgeren, således at beløbet først udbetales, når der ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer.
Overdragelsessummen med eventuelle fradrag, pt 1000 kr. til hus syn som nævnt i stk. 3 – 5, skal afregnes senest 3 uger efter overtagelsesdagen, forudsat at beløbet er modtaget fra køberen.
§ 16.
Garanti for lån
Erhververen af en bolig kan forlange, at foreningen overfor et pengeinstitut yder garanti for lån til delvis finansiering af overdragelsessummen.
Lånet må ikke overstige nogen af følgende værdier:
A 80 % af det beløb, hvormed overdragelsessummen eksklusive løsøre, overstiger kr. 20.000,-
B Det beløb, Hvormed overdragelsessummen eksklusive løsøre overstiger 25 % af andelens værdi
Lånet skal afvikles over højst 10 år, idet dog en del af lånet, der medgår til finansiering af andelens værdi, højst et beløb svarende til 75 % af andelens værdi, kan afvikles over højst 20 år. Lånets forrentning må ikke overstige pengeinstitutternes sædvanlige rente på private lån. Afviklingen skal ske ved betaling af lige store månedlige ydelser (annuitetslån) eller lige store månedlige afdrag med tillæg af påløbne renter (serielån). Såfremt prisen for forbedringer er mindst kr. 40.000,-, over prisen for andelen, kan bestyrelsen dog forlange, at afviklingen sker som serielån, men mindre afviklingsperioden forkortes væsentligt.
I tilfælde af, at låntager ikke betaler renter og afdrag rettidigt, skal långiver underrette foreningen skriftligt om restancen. Bestyrelsen skal i så fald sende skriftligt påkrav til låntager, om berigtigelse af restancen inden en angiven frist på mindst 4 dage. Såfremt restancen berigtiges inden fristens udløb, skal långiver være forpligtet til at lade lånet blive stående som oprindeligt aftale. Såfremt restancen ikke berigtiges inden fristens udløb, kan bestyrelsen ekskludere låntageren af foreningen og bringe hans brugsret til ophør i overensstemmelse med reglerne i § 21 om eksklusion.
Långiver kan først rejse krav mod foreningen i henhold til garantien, når overdragelsessummen på salg af boligen er indbetalt, men dog senest 6 måneder efter, at skriftligt underretning om restancen er givet. Garantien kan kun gøres gældende for det beløb, som restgælden efter låneaftale skulle udgøre, da underretning om restancen blev givet, med tillæg af 6 forgående månedsydelser og med tillæg af renter af de nævnte beløb.
§ 17.
Bestyrelsesoverdragelse
Har en andelshaver ikke, inden 3 måneder efter at være fraflyttet sin bolig, indstillet en anden i sit sted, eller er overdragelsen aftalt i strid med bestemmelserne herom, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig, og de vilkår overtagelsen skal ske på, hvorefter afregning finder sted som anført i § 15.
§ 18.
Dødsfald
I tilfælde af en andelshavers død, skal den pågældendes eventuelle ægtefælle være berettiget til at fortsætte medlemskab og beboelse af boligen.
Hvis der ikke efterlades ægtefælle, eller denne ikke ønsker at benytte sin ret, skal der gives en fortrinsret først til de personer, som indtil dødsfaldet har haft fælles husstand med den afdøde andelshaver i lige op- og nedstigende linie, samt til personer, som af den afdøde andelshaver overfor bestyrelsen var anmeldt som berettiget til andel og bolig ved hans død. Erhververen skal også i disse tilfælde godkendes af bestyrelsen, ligesom pris og vilkår for overtagelsen skal godkendes.
Boligen skal overtages efter disse regler eller skal fraflyttes senest d. 1. i den måned, der indræder næstefter 3 måneders dagen for dødsfaldet. Er ingen ny andelshaver indtrådt forinden, bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig og de vilkår, som overtagelsen skal ske på, hvorefter det indkomne beløb afregnes til boet efter reglerne i § 15.
§ 19.
Samlivsophævelse
Ved ophævelse af samliv mellem ægtefæller, er den af parterne, der efter deres egen eller myndighedernes bestemmelse bevarer retten til boligen, berettiget til at fortsætte medlemskab og beboelse af boligen.
Reglen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved ophævelse af samlivsforhold i øvrigt, såfremt den person, der i henhold hertil skal overtage andel og bolig, har haft fælles husstand med andelshaveren i mindst det seneste år før samlivsophævelsen.
§ 20.
Opsigelse
Andelshaverne kan ikke opsige deres medlemskab af foreningen og brugsret til boligen, men kan alene udtræde efter reglerne i § 13-19 om overførsel af andelen.
§ 21.
Eksklusion
Såfremt et medlem ikke betaler et eventuelt resterende indskud eller kommer i restance med boligafgift eller andre ydelser, som erlægges sammen med denne, eller groft forsømmer sin vedligeholdelsespligt, såvel som hvis et medlem optræder til alvorlig skade eller ulempe for foreningens virksomhed, eller andre medlemmer, eller i forbindelse med overdragelse af andelen, betinger sig af en større pris end godkendt af bestyrelsen, eller såfremt et medlem gør sig skyldig i forhold svarende til de, der efter lejelovens bestemmelser berettiger ejeren til at ophæve lejemålet, kan det pågældende medlem ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen.
Efter eksklusion bestemmer bestyrelsen, hvem der skal overtage andel og bolig, og der forholdes som bestemt i § 17.
§ 22.
Ledige boliger
I tilfælde, hvor en tidligere udlejet bolig skal overgå til en andelshaver eller en bolig, hvor den tidligere andelshaver har mistet indstillingsretten efter § 17, § 18 og § 21, eller har overgivet sin indstillingsret til bestyrelsen, skal bestyrelsen respektere de i § 13, 2 B og C nævnte ventelister. Såfremt boligen ikke overtages i henhold til venteliste, skal det ved brev eller opslag med mindst 14 dages varsel, bekendtgøres, at andelshaverne kan indstille en kandidat til boligen, og der trækkes da lod mellem de indstillede kandidater, der kan godkendes af bestyrelsen, jfr. § 13, 1. Såfremt ingen kandidater indstilles, afgør bestyrelsen frit,, hvem der skal overtage boligen.
§ 23.
Generalforsamling
Foreningens højeste myndighed er generalforsamlingen.
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år, inden 4 måneder efter regnskabsårets udløb, med følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens beretning.
3. Fremlæggelse af årsregnskab og eventuel revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet.
4. Forelæggelse af drifts- og likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften.
5. Forslag. Indsendes til bestyrelsen senest 8 dage før
6. Valg til bestyrelsen.
7. Valg af suppleanter kan ske blandt lejer
8. Eventuelt.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når en generalforsamling eller flertal af bestyrelsens medlemmer eller ¼-del af medlemmerne af foreningen eller administrator, hvis en sådan er valgt, forlanger det med angivelse af dagsorden.
§ 24.
Indkaldelse m.v.
Generalforsamlingen indkaldes skriftligt med 14 dages varsel, der dog ved ekstraordinær generalforsamling, om nødvendigt kan forkortes til 8 dage. Indkaldelsen skal indeholde dagsorden og generalforsamlingen.
Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Et forslag kan kun behandles på en generalforsamling, såfremt det enten er nævnt i indkaldelsen eller andelshaverne ved opslag eller på lignende måde, senest 4 dage før generalforsamlingen er gjort bekendt med, at det kommer til behandling.
Adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen, samt til at stile forslag, har enhver andelshaver og dennes ægtefælle eller myndig nærtstående, der bebor lejligheden sammen med andelshaveren. De(n) adgangsberettigede kan ledsages af en professionel eller personlig rådgiver. Administrator, hvis en sådan er valgt, og revisor, samt personer der er indbudt af bestyrelsen, har ligeledes adgang til at deltage i og tage ordet på generalforsamlingen.
Hver andel giver én stemme. En andelshaver kan kun give fuldmagt til sin ægtefælle en lejer eller en myndig nærtstående, der bebor lejligheden sammen med andelshaveren, eller til en anden andelshaver. En andelshaver kan dog kun afgive én stemme i henhold til fuldmagt.
§ 25.
Flertal
Generalforsamlingen tager beslutning ved simpelt flertal, dog undtagen hvor det drejer sig om vedtægtsændring, salg af fast ejendom eller foreningens opløsning. Dog skal altid mindst 1/5-del af foreningens medlemmer være tilstede.
Forslag om vedtægtsændringer, om nyt indskud, om regulering af det indbyrdes forhold mellem boligafgiften, eller om iværksættelse af forbedringsarbejder eller istandsættelsesarbejder, hvis finansiering kræver forhøjelse af boligafgiften med mere end 40 %, kan kun vedtages på en generalforsamling, hvor mindst 2/3-dele af medlemmerne er tilstede og med mindst 2/3-dels flertal. Er der ikke mindst 2/3-dele af medlemmerne tilstede på generalforsamlingen, men er mindst 2/3-dele af de fremmødte for forslaget, kan der indkaldes til ny generalforsamling og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med mindst 2/3-dels flertal, uanset hvor mange der er mødt.
Ændring af vedtægternes § 5, kræver dog samtykke fra de kreditorer, overfor hvem andelshaverne hæfter solidarisk.
Forslag om salg af fast ejendom eller om foreningens opløsning, kan kun vedtages med et flertal på mindst ¾-dele af samtlige medlemmer. Er der ikke mindst ¾-dele af samtlige medlemmer tilstede på generalforsamlingen, men er et flertal på mindst ¾-dele af de fremmødte for forslaget, kan der indkaldes til ny generalforsamling, og på denne kan da forslaget endeligt vedtages med mindst ¾-deles flertal, uanset hvor mange der er mødt.
§ 26.
Dirigent m.v.
Generalforsamlingen vælger selv en dirigent.
Sekretæren skriver protokollat for generalforsamlingen. Protokollat underskrives af dirigenten og hele bestyrelsen. Protokollat eller tilsvarende information om det på generalforsamlingen passerede skal tilstilles andelshaverne senest én måned efter generalforsamlingens afholdelse.
§ 27.
Bestyrelse
Generalforsamlingen vælger en bestyrelse til at varetage den daglige ledelse og udføre generalforsamlingens beslutninger.
§ 28.
Bestyrelsesmedlemmer
Bestyrelsen består af en formand og yderligere 2 – 4 øvrige bestyrelsesmedlemmer efter generalforsamlingens bestemmelse. Lejer kan indgå på bestyrelsesansvar ikke økonomisk
Lejer kan indgå i bestyrelsesansvar dog uden økonomisk ansvar.
Formanden vælges af generalforsamlingen for et år af gangen. Evt. lejer Formanden skal til enhver tid værre boende i foreningens bolig
De øvrige bestyrelsesmedlemmer vælges af generalforsamlingen ved én afstemning for et år ad gangen. Såfremt der er opstillet flere kandidater end der er bestyrelsesposter, tillægges der hver andel et antal stemmer, svarende til antallet af poster minus én, dog højst to stemmer. De kandidater, der opnår flest stemmer, er valgt.
Generalforsamlingen vælger desuden en eller to bestyrelsessuppleanter. Såfremt der skal vælges to, og der er flere kandidater end to, sker valget efter samme regler som i de stk. 3.
Såfremt to eller flere kandidater ved en afstemning om valg til bestyrelse eller suppleant, opnår lige mange stemmer, afgøres valget ved lodtrækning mellem de pågældende.
Som bestyrelsesmedlemmer eller suppleanter, kan vælges andelshavere, disses ægtefæller samt myndigt nærtstående evt. lejer,. Som bestyrelsesmedlem eller suppleant, kan kun vælges én person fra hver husstand. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med en næstformand og en sekretær.
Såfremt et bestyrelsesmedlem fratræder i valgperioden, indtræder suppleanten i bestyrelsen for tiden indtil næste ordinære generalforsamling. Ved formandens fratræden fungerer næstformanden i hans sted indtil næste ordinære generalforsamling. Såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer ved fratræden bliver mindre end tre, indkaldes generalforsamlingen til nyvalg af bestyrelse for tiden indtil næste ordinære generalforsamling.
§ 29.
Møder
Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandlingen af en sag, såfremt han eller en person, som han er beslægtet eller besvogret med, eller har lignende tilknytning til, kan have særinteresser i sagens afgørelse.
Sekretæren skriver protokollat for bestyrelsesmøder. Protokollatet underskrives af hele bestyrelsen.
I øvrigt bestemmer bestyrelsen selv sin forretningsorden.
§ 30.
Tegningsret
Foreningen tegnes af formanden i ikke økonomiske afgørelser i økonomiske med fuldmagt. I øvrige sager mindst af 2 medlemmer af bestyrelsen ved beløb over det i § 31 nævnte.
Daglig økonomi og bogføring er bogholderne job
§ 31.
Administration
Generalforsamlingen kan vælge en administrator til at forestå ejendommens almindelige økonomiske og juridiske forvaltning. Generalforsamlingen kan til enhver tid afsætte administrator. Bestyrelsen træffer nærmere aftale med administrator om hans opgaver og beføjelser.
Såfremt generalforsamlingen ikke har valgt nogen administrator, varetager bestyrelsen ejendommens administration, og reglerne i nærværende § 3 – 5, finder da anvendelse.
Der må ikke forefindes kontanter hos formand/kasserer. Alle indbetalinger og overførsler skal indsættes på foreningens konto p.t. i Sydbank reg. nr.:7702 konto nr.: 1124326, eller en af bestyrelsen opgiven konto i foreningens navn. Kontanter kan kun hæves af to i forening, øvrig transport sker via netbank af formand/kasserer som også er alene fuldmagtshaver. Såfremt der skal hæves penge til ikke leverandører, må det ikke overstige kr. 1.500,-. Ved større beløb skal pengene overføres via netbank. Indbetalinger i forbindelse med salg, indsættes på en særskilt konto, indtil overdragelsen med evt. fradrag overføres til sælger.
Bestyrelsen vælger af sin midte en regnskabsfører, der er ansvarlig for foreningens bogholderi.
Der er ikke oprettet nogen kautionsforsikring med henvisning til stk. 3.
§ 32.
Regnskab
Foreningens årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og underskrives af hele bestyrelsen og administrator, hvis en sådan en er valgt. Regnskabsåret er kalenderåret.
I forbindelse med udarbejdelse af årsregnskab udarbejdes et forslag fra bestyrelsen til de priser og prisstigninger på andelene, som kan godkendes af generalforsamlingen for tiden indtil næste års generalforsamling, jfr. § 14. forslaget anføres som note til regnskabet.
§ 33.
Revision
Generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen til valg af revisor. Der afgives regnskab med revisor påtegning.
§ 34.
Udsendelse af årsregnskab
Det reviderede, underskrevne årsregnskab samt forslag til drifts- og likviditetsbudget, udsendes til andelshaverne samtidig med indkaldelsen til den ordinære generalforsamling.
§ 35.
Opløsning
Opløsningen ved likvidation forestås af to likvidatorer, der vælges af generalforsamlingen.
Efter realisation af foreningens aktiver og betaling af gælden, deles den resterende formue mellem de til den tid værende medlemmer i forhold til deres andels størrelse.
Således vedtaget på foreningens generalforsamling, d. 23 juni 1992
I bestyrelsen: Petra Lund Kristensen, Holger Pallesen og Tonny Elbæk
Revideret Vedtægter Godkendt af bestyrelsen den 17 oktober 2012
I bestyrelsen:
Tonny Elbæk Hans Schmidt Peter F Jensen
Vedtaget på generalforsamlingen den 15 marts 2013
Ændringer i vedtægter, vedtaget på generalforsamlingen den 18 marts 2016
§ 14 A Anden afsnit , B hele afsnit
§ 15 Sidste afsnit
§ 23 punkt 5 og 7
§ 24 Sidste afsnit
§ 28 Anden afsnit
Følgende ændringer 17 marts 2020
§ 3 sidste afsnit, § 5 2 AFSNIT 4 LINIE § 8 1og 2 linie
§ 9 2 afsnit 3 afsnit §11 1 afsnit ord fremleje=udleje
2 linie slettes sidste afsnit slette fra såfremt
§14 A 2 afsnit linie5 § 28 lejer ikke økonomisk
Sidste afsnit fjernes § 30 tilføjes ny linie Således vedtaget på bestyrelses møde den 30-1 20
godkendes på generalforsamlingen den 17-3 20 Generalfosamlingen er udsat til den 4 juni på grund af corona epidemi
§